Blog

Ezért kell strat-stop autóhoz EFB akkumulátor

2022.01.12 14:49
InnoLab

Nem mindegy, hogy egy start-stop autóhoz EFB akkumulátort használunk-e vagy sem. De egyáltalán mi is az a start-stop autó, illetve az EFB? És miért függ össze a kettő? Ezekre a kérdésekre ad választ ez a blogbejegyzés.

 

 

Mi is az a start-stop autó?

A start-stop technológia gondoskodik az autókban arról, hogy ha megállunk, akkor az autó motorja is leálljon, majd induláskor újra beinduljon. Szép lenne, ha azt mondhatnánk, hogy ez a technológia azért létezik, mert az autógyártók ezzel szerették volna csökkenteni az üzemanyagköltségünket. De az az igazság, hogy meg akartak felelni a szigorú károsanyag-kibocsátási elvásároknak. Ahhoz, hogy csökkentsék a kibocsátást, elérték, hogy ha nincs mozgásban az autó, akkor ne is szennyezze a környezetet. Az csak kellemes hozama mindennek, hogy így csökkenthető a fogyasztás is.

Első ránézésre lehet, hogy tökéletesnek tűnik ez a megoldás, azonban közel sem az. Ugyanis ára lehet ennek az üzemeltetési módnak, mert jelentősen megnő a napi indítások száma. Ezzel együtt pedig könnyebben és gyorsabban elhasználódhat az önindító és az akkumulátor is. Ha érdekel az indítóakkumulátor felépítése, olvasd el az erről szóló blogbejegyzésünket!

Azért fejlesztettek kifejezetten start-stop rendszerhez indítómotort és akkumulátort, hogy megoldják a többszöri indítás problémáját. A hagyományos alkatrészekkel üzemeltetve jóval sűrűbben kellene őket cserélni. A kifejezetten start-stop rendszer üzemeltetésére fejlesztett akkumulátorok gyártási technológiája eltér a hagyományosétól


Start-stop autóhoz EFB akkumulátor!

Két típusa van a start-stop akkumulátoroknak: AGM és EFB. Előbbit az energia-visszanyerő fékrendszerrel szerelt start-stop rendszerű járművekhez tervezték, míg az EFB minden start-stop járműhöz tökéletes választás.

Az EFB egy üvegszállal megerősített, folyadékos, ólomsavas akkumulátort takar. Az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami megakadályozza a masszaleválást és megerősíti a lemezeket. Így használat során nem érnek egymáshoz. A pozitív cellákat egy speciális poliészter bevonattal látják el, így erős rázkódás ellenére is tökéletesen üzembiztos marad az akkumulátor. Ha megnézzük a feltöltési/kisülési ciklusállóságát, akkor az kb. háromszorosa a hagyományos akkumulátorokhoz képest. A kiválóan ciklusállósága és a kb. 30%-kal nagyobb teljesítménye mellett még a töltési ideje is jelentősen kisebb hagyományos társainál.

Ha hasonló témákban olvasnál, nézd meg a blogunkat, és olvasd el a többi cikkünket is!


EFB és AGM kompatibilitás

Alapvetően mindkét típus megfelelő a start-stop rendszerekbe. Viszont nem mindegy, hogy ha egy autónál akkumulátort cserélünk, akkor a drágább AGM-et vagy a valamivel olcsóbb EFB-t tesszük bele. EFB helyett szerelhetünk AGM-et is, de fordítva ez nem igaz. És bármelyik is van az autóban, egyik helyett sem szerelhetünk hagyományos ólomsavas akkumulátort! Ennek oka, hogy a start-stop rendszer nem lesz használható, és az új alkatrész élettartama is jelentősen lecsökken az elvárthoz képest.

Ne essünk tehát abba a hibába, hogy spórolás címszóval hagyományos ólomsavas akkumulátort szerelünk az ilyen autókba.


És az elektromos autók? Azokba is kell indítóakkumulátor?

Gyakori, hogy az elektromos autókban is van indítóakkumulátor. Ha az e-autónk megfelelően, megfelelő töltővel van töltve, akkor hosszú távon számíthatsz az indítóakkumulátorra. Ha pedig a megfelelő töltőt keresed még, nálunk az innolabshop.hu-nál megtalálod.

Webáruház készítés