Blog

Mi a hatása a párhuzamos kapcsolásnak?

2021.11.04 12:43
InnoLab

Ha akkumulátorokról beszélünk, soros és párhuzamos kapcsolást alkalmazva is csatlakoztathatjuk azokat. Azonban mégis mi a különbség a kettő között, és mikor melyiket érdemes használni?

 

Röviden az akkumulátorról

Ahhoz, hogy pontosan megértsük a párhuzamos kapcsolás hatásait, érdemes röviden átbeszélni, hogy mi is van egy akkumulátoron belül. Az energiát egy kémiai reakció segítségével szolgáltatja az eszköz, amelynek alapját galváncellák és egy elektrolitot tartalmazó oldat képezi.

Ha ólomakkumulátorról beszélünk, akkor egy ólom, valamint egy ólom-dioxid elektródalemez képviseli a pozitív, illetve a negatív polaritást. Ezek az elektrolitos oldatba vannak merítve, ami meghatározott koncentrációjú kénsavat tartalmaz.

Maguk az egyenként 2V-os galváncellák egy általános 12V-os autóakkuban sorba vannak kapcsolva. Ennek oka, hogy a nagyobb feszültség kedvezőbb hatásfokot eredményez: minél nagyobb egy rendszer feszültsége, annál kisebb az áramok okozta veszteség.

Elektromos autókban indítóakkumulátor kategóriába tartozó ólom-savas akkuk kapnak helyet. Az e-járművek meghajtásához ugyanakkor a szükséges energiát több száz Li-ion cella együttes telepéből veszik, tehát abban nem ólom-savas energiatárolóé a főszerep. Általánosságban, az autóakkumulátorok töltési karakterisztikája az akkuk elektrokémiájától függ, mely a gyakorlatban főként az akkuk töltőfeszültségében és töltési módban (mint állandó áramú és állandó feszültségű) követhető nyomon.


A párhuzamos kapcsolás

Mikor párhuzamosan kapcsolunk kettő vagy több akkumulátort, akkor a kapacitásuk, illetve a hidegindítási áram összeadódik. Magát a csatlakoztatást úgy kell elképzelni, hogy az akkuk azonos előjelű kivezetéseit összekapcsoljuk egymással vezetékek segítségével. Tehát pluszt pluszhoz, negatívot negatívhoz.

Ha ilyen kapcsolást hozunk létre, akkor elég sok mindenre fontos odafigyelnünk, hasonlóan, mint a soros kapcsolásnál. Minden akkumulátornak érdemes azonos típusúnak kell lennie, valamint lényeges, hogy mind a töltöttségi állapotuk, mind a koruk a lehető legközelebb álljon egymáshoz.

A változatok közötti eltérések, az öregedés okozta változások komoly gondot okozhatnak, míg az eltérő töltöttségi állapot a töltés és merítés során is problémákhoz fog vezetni. Szintén fontos az átkötő vezetékek hosszának minimalizálása, hogy azokon minél kevesebb veszteség képződjön ezáltal. Vezetékátmérőben ugyanakkor érdemes követni az általános villanyszerelői előírásokat és az azokban közölt áramértékek szerint megválasztani a vezető keresztmetszetét.

A fentebb említett óvintézkedések értelmében pedig egyértelmű, hogy az akkumulátorokat is egyszerre kell kicserélni. Ha ezt elmulasztjuk, akkor az eltérő belső ellenállásuk következtében az akkuáramok eltérnek egyámástól a régi és új akkuk között, az akkumulátorok pedig egyenlőtlenül lesznek terhelve mind merítés, mind töltés során. Az akkumulátorok között emellett magas kiegyenlítési áramok folynak.

Abban az esetben, ha a kiépítés lehetővé teszi, javasoljuk, hogy inkább egyetlen, nagyobb kapacitású akkumulátort alkalmazz, mint több párhuzamosan kötöttet.


A soros kapcsolástól való eltérések

A párhuzamos kapcsolást ott kell használni, ahol az eredő kapacitást szükséges megnövelni, de nem okoz gondot, a nagy rendszeráramok jelenléte. Párhuzamos kapcsolást alkalmaznak, ha egy energiatároló kivehető teljesítményét szeretnék megnövelni.

Természetesen ezeknél a csatlakozásoknál is fontos, hogy figyeljünk az eszközök típusára, korára és töltöttségére, azonban van egy opció, ami külön segít ellenkező esetben. A töltéskiegyenlítő ügyel arra, hogy a sorba kapcsolt akkumulátorok egyenletes töltési állapotot érjenek el.

Ha netán egyéb kérdésed maradt volna a különféle kapcsolások tekintetében, akkor keresd fel munkatársainkat, akik szakértő segítséget nyújtanak mindenben!

Webáruház készítés