Blog

Ilyen egy indítóakkumulátor felépítése

2021.09.08 10:10
InnoLab
Ilyen egy indítóakkumulátor felépítése

Akkumulátorok számos típusa kerül felhasználásra az autógyártás során. Jelentős különbségek vannak a fosszilis üzemanyaggal és elektromos energiával meghajtott járművek között, amiket érdemes megismerni. Ebben a cikkben az indítóakkumulátor felépítését vesszük górcső alá.

Mi az indítóakkumulátor?

Az indítóakkumulátor az az energiahordozó, amit belső égésű, azaz benzines vagy dízelmotorok működtetéséhez használnak. Nem összetévesztendő az olyan energiahordozókkal, amelyek az e-autókat látják el, azonban gyakran azoknál is előfordul. Például, ha az autó hibrid meghajtású, akkor gyakran a hagyományos motor indításához egy ilyen akkumulátort használnak.

Ez azonban nem az egyetlen ok. Az indítóakkumulátorok elektromos autók esetében általában a különféle fedélzeti eszközöket látják el, mint a rádió vagy a GPS. Ilyen esetekben tehát több energiahordozó töltöttségéről is gondoskodni kell.

Az indítóakkumulátor annyiban tér el más típusoktól, hogy képes rövid idő alatt nagy áramot (akár 400-800A) akár több ezerszer is képes élettartama alatt leadni.


Az indítóakkumulátor felépítése

Mint a legtöbb akkumulátornál, itt is galváncellák képezik a rendszer alapját. Egy 12V akkumulátor esetében 6 db ilyen cella soros kapcsolásáról beszélhetünk, mivel egy ólom-savas cella nagyjából 2V névleges kapocsfeszültséggel rendelkezik.

Ezek egy válaszfalakkal ellátott akkumulátorládában helyezkednek el, és cellaösszekötők gondoskodnak a soros kapcsolásról. A cellák maguk egy pozitív és egy negatív lemezkészletből álló lemezblokkot tartalmaznak.

Elválasztóelemek különítik el az eltérő polaritású elektródákat, amiknek az anyaga lehet polietilén vagy üvegszövet az akkumulátor típusától függően. Ezek a típusok a nedves, illetve AGM akkumulátorok, melyek működési elvében van némi eltérés.

Az elektródák maguk egy ólomrácsból, illetve aktív masszából tevődnek össze. Emellett cellaösszekötők teremtenek kapcsolatot az egyes elektródák egy negatív és egy pozitív lemezkészlettel.

Elektrolit gyanánt hígított kénsavat alkalmaznak, ami körülveszi a cellákat. Ennek sűrűsége, ha a zárt akkumulátor teljesen fel van töltve, nagyjából 1,28 kg/l körül mozog, apróbb eltérésekkel.

Általában a pozitív és negatív sarunak eltérő átmérője van, ami meggátolja, hogy az akkufeszültség ellentétes (hibás) polaritással kerüljön az autóra. A pozitív pólus mindig vastagabb, mint a negatív, így feltűnő, ha valaki nem jól próbálná azt bekötni.

A fedélkonstrukciókban szintén lehet eltérés, de célja mindenképpen az, hogy megvédje az akkumulátort a külső behatásoktól. Az AGM akkumulátorok esetében például a megerősített akkumulátorláda légmentes záródását egy speciális csavarozott celladugó végzi.


Mit jelent ez az e-autókra nézve?

Mint említettük, igen gyakori, hogy elektromos autók is fel vannak szerelve indítóakkumulátorral. Azonban amiatt nem kell aggódni, hogy esetleg ezek hamarabb lemerülnének, mint egy hagyományos autó esetében.

Ha biztosítjuk az autó töltöttségét, és nem hagyjuk hosszú ideig állni, akkor sokáig fog megfelelően működni. Ha pedig elektromos autót szeretnél beszerezni, mindenképpen szükséged lesz megfelelő töltőre is.

Ezek beszerelése azonban igen bonyolult és veszélyes lehet, ha nem szakember végzi. Azonban mi az innolabshop.hu-nál minden ezzel kapcsolatos feladatot vállalunk, legyen szó E-on ügyintézésről vagy kiépítésről.

Ha egyéb kérdésed is lenne az akkumulátorokkal vagy az e-autókkal kapcsolatban, keresd bátran munkatársainkat, akik szakértő segítséget nyújtanak!

Webáruház készítés