Blog

Elektromos autók fogyasztása (kWh), veszteségei, visszatáplálás

2021.04.23 10:04
CsB
Elektromos autók fogyasztása (kWh), veszteségei, visszatáplálás

A kWh olyan mértékegység, mellyel elsősorban az otthoni villanyórákban találkozhatunk a mindennapjainkban. Elektromos autók fogyasztásánál, melynek mértékegysége hasonlóképp kWh, szintén igen lényeges adat, de mit jelent? Mi számít kevésnek vagy soknak? Hogyan tudjuk mérni? Ezekre a kérdésekre próbálunk választ találni az alábbiakban.

Mennyi az elektromos autó fogyasztása kWh-ban?

A kWh olyan mértékegység, mellyel elsősorban az otthoni villanyórákban találkozhatunk a mindennapjainkban. Elektromos autók fogyasztásánál, melynek mértékegysége hasonlóképp kWh, igen lényeges adat, de mit jelent? Mi számít kevésnek vagy soknak? Hogyan tudjuk mérni? Ezekre a kérdésekre próbálunk választ találni az alábbiakban.


A kWh, mint fogyasztási érték

Ahhoz, hogy megértsük a kWh jelentését, először is bontsuk kisebb részekre. A watt, melyet a W jelöl, a teljesítmény mértékegysége, melyet J/s (Joule / másodperc), vagyis energia per időegység formában is megadhatunk. Ez utóbbi kevésbé közismert mértékegység, ugyanakkor jól mutatja, hogy a teljesítmény nem más, mint egy elektromos eszköz pillanatnyi energiaigénye. 

A kW a W ezerszerese, melynek használata nagyobb energiaigényű fogyasztók jellemzése kapcsán célszerű. Elektromos autók esetében például a töltő vagy a motor teljesítményének leírására szolgálhat. Különböző fali és mobil töltőberendezéseknél ez az érték általában állítható egy teljesítmény tartományon belül, amely a töltés “sebességét” befolyásolja.

Ha a kW-ban mért teljesítményt egy adott időtartamra vetítjük, vagyis megszorozzuk egy választott időegységgel, például órával (h), akkor kWh-hoz jutunk. Például egy 2 kW-os gép 1 órát használva 2 kWh, vagy 5 órát használva 10 kWh-nyi villamos energiát fogyaszt. Akkumulátor esetén például az abban eltárolható energia nagyságát általában kWh-ban adjuk meg, melyet gyakran a köznyelv az akkumulátor kapacitásaként említ. A kapacitást minden akkumulátorhoz meg szokták adni.


Elektromos autó fogyasztása kWh-ban, mi számít jó értéknek?

Az elektromos autók egy hatalmas előnye, hogy a robbanómotoros járműveknél jóval hatékonyabban használják fel az energiát. Ez utóbbit a termodinamika törvényei korlátozzák, ezért 20-25 %-os hatékonyságnál nem várhatunk többet.

Ezzel szemben a modern elektromos autók általában 60-70%-os hatásfok körül mozognak, sőt speciális esetben akár a 90%-ot is elérhetik. A jobb hatásfok jobb “üzemanyag-hasznosítással” jár, mely kisebb fogyasztást eredményez. Belsőégéses motorú autóknál ezt az üzemanyag literében könnyű nyomon követni, az elektromos autók esetében korántsem ennyire triviális a helyzet.

Száz kilométerre vetített, kWh fogyasztás alapján tudjuk összehasonlítani az elektromos járműveket. Alapvetően a 15-20 kWh/100 km-es vagy az alatti átlagfogyasztás a megszokott.

Az alacsonyabb fogyasztású modellek közé tartozik például a Hyundai Ioniq Electric, a Peugeot Ion vagy a Volkswagen e-Up. Azonban ezt az adatot rendkívül sok tényező befolyásolja.

Ha pontosan meg szeretnél győződni arról, hogy a te autód hogyan teljesít, arról a háztartási villanyórákhoz (fogyasztásmérőkhöz) hasonló, direkt az e-töltőkhöz kapható fogyasztásmérő segítségével tudsz a legegyszerűbben megbizonyosodni. A 22 kW-os Vestel e-autó töltőink rendelkeznek integrált fogyasztásmérővel, tehát nem igényelnek külső mérőórát. 


Mi befolyásolja a fogyasztást?

A környezeti tényezők közül a hőmérséklet érzékelhető hatással van az elektromos autók fogyasztására. Melegben, mely alatt a 15-35 °C körüli hőmérsékleti tartományra érdemes gondolni, kisebb fogyasztást tapasztalhatunk, mert e tartomány kedvező üzemi körülményt jelent az akkumulátoroknak. E tartományban az akkumulátorok belső ellenállása kicsi, így kisebb a veszteség rajtuk, jobb hatásfokkal működnek. Nulla celsius fok alatt az akku belső ellenállása fokozatosan megnő, és az így növekvő fogyasztás akár a hatótáv felét is eredményezheti.

Míg a belső ellenállás az akkumulátorral szerelt elektromos autók egy sajátossága, addig a közegellenállás minden közúti járművet érint. Ha eltekintünk az olyan speciális esetektől, amikor valaki egy kamion mögé állva “szélárnyékban” cirkál, a közegellenállás négyzetesen növekszik a haladási sebességgel, mely emiatt fokozott fogyasztást eredményez.

Az elektromos járművek esetén ráadásul a nagyobb sebesség nagyobb elektromos áramot igényel a hajtásrendszerben, melyhez rohamosan növekvő veszteségek társulnak. E faktorok tovább csökkentik a hatótávolságot, növelik a fogyasztást. Így tehát látható, hogy az energiafelhasználás hatékonysága nagyban függ attól, hogy városban vagy autópályán vezetünk, ugyanis az elektromos autók általában városi közlekedésre vannak tervezve.

Ugyan vannak modellek, amelyek két elektromos motorral is rendelkeznek, melyek közül egy országúti egy pedig városi közlekedésre van optimalizálva, ezek egyelőre igen ritkák.

A sok veszteséget, és így a növekvő fogyasztást igyekszik ellensúlyozni valamennyire az elektromos autók speciális funkciója, az energia visszanyerés, más néven rekuperáció. A modern elektromos autók fékezése elsőként induktív módon történik. Ennek egyik haszna, hogy alkalmas visszajuttatni a jármű mozgási energiájából valamennyit az akkumulátorba, amit a normál fékeken keresztül egyébként hő formájában elveszítenénk. A visszatáplálás technológiával a hajtáshoz igényelt villamos energia egyötödét visszanyerhetjük.

Azt se feledjük el, hogy ugyan a piros lámpánál álló elektromos járművek motorja nem fogyaszt, az utastérben használt eszközök és komfort berendezések igen. Például a klímahasználat, az ülésfűtés, a szélvédőfűtés jelentősen megemelik a jármű energiafogyasztását, melynek jó tudatában lenni egy-egy hosszabb út megtétele során. Ha az autód töltésével kapcsolatos egyéb kérdésed lenne, vagy éppen töltőberendezés után nézelődsz, az innolabshop.hu webáruház munkatársai állnak rendelkezésedre!

Webáruház készítés