Tudástár

Töltési módok | Hordozható vagy falra szerelt töltőt válasszak?

2021.03.12 12:59
CsB
Töltési módok | Hordozható vagy falra szerelt töltőt válasszak?

Egy rövid ismertető az elektromos autókról, illetve azok töltési módjairól. Segítünk megadni az összefüggést a töltőteljesítmény, a kommunikáció és az egyes töltési módok között, mely segíthet eligazodni egy hordozható vagy fali töltőberendezés közti választásban.

Az elektromos autók (EV – Electric Vehicle) alapvetően két nagy csoportra oszthatók: 

csak elektromos (BEV – Battery Electric Vehicle) és
plug-in-hybrid (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Fontos, hogy az elektromos járművek töltői nem azok a töltőpontok, amelyeket a töltőkábellel csatlakoztatunk az autóhoz! Maga a töltőberendezés az elektromos autóban van.
Ezt hívják fedélzeti töltőnek, vagy töltésvezérlőnek. A fedélzeti töltő egy bonyolult és drága elektronikus rendszer, amely fogadja és az akkumulátor töltéséhez megfelelően átalakítja azt az elektromos áramot, amit a töltőpontok biztosítanak.
Az autó fedélzeti töltőjét általában nem lehet utólag nagyobb teljesítményűre cserélni. Ezért is fontos, hogy már a jármű megvásárlásakor tisztában kell lenni azzal, hogy ez a szerkezet milyen nagymértékben befolyásolja a töltés gyorsaságát és ezáltal a jármű használati értékét.
A töltéshez használt töltőpontok (amelyeket a töltőkábellel csatlakoztatunk a gépkocsihoz) tulajdonképpen egyfajta „intelligens kábel”-nek nevezhetők ezek a kábelek (EVSE – Electric Vehicle Supply Equipment).
Európában Type 2 (IEC 62196 szabvány szerinti) típusú töltőfej a jellemző, ettől eltérő Type 1 főleg a 2015 előtti, vagy amerikai autóknál lehetséges.
 
Töltőpontok által biztosított töltési módok lehetnek:
Mode1 - Lassú töltés háztartási dugaljból, beépített védelem nélkül. Nem jellemző alkalmazás.
Mode2 - Lassú töltés (2,3-3,5 kW). Jellemző töltési idő 8-12 óra háztartási dugaljból, a kábelbe szerelt elektro-nikus vezérlőeszközön (ICCB) keresztül. A töltőkábel az elektromos autó alaptartozéka.
Mode3 - Normál töltés (3,7-22 kW). Váltóáramú (AC) töltés töltőberendezésről, beépített vezérlő és védelmi funkciókkal. Becsült töltési idő az autó fedélzeti töltőjétől függően, 1,5-7 óra. A 22 kW-os verziókra a gyorstöltő megnevezést is használják
Mode4 - Nagy teljesítményű gyorstöltés (40 kW -150 kW). Egyenáramú (DC) töltés, villámtöltésnek is nevezik. Töltési idő az akkumulátor méretétől függően akár 30 perc a töltöttség 80%-ig.

A töltőkből kétféle kivitel létezik:
  1. Fali töltő
  2. Oszlopos töltő

Töltőpontok kötelező kiegészítői:
Vannak áramvédő kapcsolóval és anélkül szerelt e-töltő berendezések is. Ha a töltőben nincs áramvédő kapcsoló, akkor külön gondoskodni kell róla a villamosenergia betáplálási oldalon beépítve.
Kétfajta áramvédő kapcsoló létezik:
  • A típusú Fi relé, ami az AC hibaáram és a DC lüktető hibaáramot képes kiszűrni.
  • B típusú Fi relé, ami a fentieken kívül a tisztán DC hibaáramot is képes kiszűrni.
A B típusú Fi relék kioldása esetén manuális visszakapcsolás szükséges, tehát egy hiba esetén – amit egyébként maga az autó is okozhat – hibaelhárításig nem használható a töltő töltésre.

Az, hogy az e-autónkhoz milyen teljesítményű töltőt tudunk használni, alapvetően két tényezőtől függ:

  1. Az autó milyen maximális teljesítménnyel (maximális töltőárammal) tölthető, amit a jármű fedélzeti töltőjének teljesítménye határoz meg
  2. Az elektromos hálózat milyen maximális árammal terhelhető a töltés során és ennek megfelelően milyen maximális teljesítményű töltőpontot telepíthet.

Az otthoni töltés ára a mindenkori lakossági villamosenergia ára alapján számolható. A töltés történhet töltőbe épített vagy az autóhoz biztosított kábelről.

Publikus töltés esetén, a Magyarországon elérhető köztéri töltőpontok egy jelentős részét az ELMŰ / ÉMÁSZ (Innogy) üzemelteti.  cca. 99Ft/kWh  (átl. fogy. egy e-autónak 15kWh/100km). Ezek a töltőpontok jelenleg egyszerű gyorstöltők, amelyek Type2-es (Mennekes) csatlakozón keresztül három fázisú váltóáramot biztosítanak. Ezeken a töltési folyamat csak előzetes regisztrációt követően egy applikációval indítható, és állítható meg. A kábel oszlop felőli vége minden esetben Type 2-es, míg az autóhoz csatlakozó vége autótól függően lehet Type 1-es vagy Type 2- es. A nyilvános AC töltőkhöz legtöbb esetben ezt a kábelt vinni kell.

Ez alól egyedül a villámtöltők 43 kW-os AC ága jelent kivételt, ugyanis a szabvány szerint aljzaton 22 kW teljesítménynél (illetve 63 A-es áramerősségnél) nagyobb nem biztosítható, 43 kW teljesítménynél mindenképpen a töltőbe épített kábelt kell használni.

Töltőkábel választás fontos szempontjai:
Kábelkeresztmetszet: nem mm2-ben adják meg, mint a legtöbb vezetéknél, hanem annak az áramerősségnek a jelölésével, aminek az átvitelére tervezték. Európában 16 A-es és 32 A-es változatok léteznek.
Kábelhossz: érdemes úgy megválasztani, hogy az ne feszüljön a töltő és az autó között.

Töltési módok ábra

Webáruház készítés